Bij de eerste editie leidde het verzoek om een symfonisch concert te laten hosten door een DJ tot grote onrust bij dirigent en musici. Nu, beginnend aan het 10e seizoen van Pieces of Tomorrow, zijn ook die om. Sterker nog: orkesten kloppen zelf aan om deel te mogen nemen. Bij Pieces of Tomorrow komen pop en klassiek in TivoliVredenburg samen, om zo een nieuwe generatie te introduceren in de klassieke muziek. Donderdag 12 oktober vindt de eerste editie van het 10e seizoen plaats. De formule De avond voor het beroemde vaste Vrijdagconcert worden de klassieke meesterwerken in een nieuw jasje gestoken. Het concert op donderdag is korter, zachter geprijsd en wordt omlijst door mooi licht en visuals die matchen met de muziek. Host DJ St. Paul praat het programma aan elkaar en vraagt de casual geklede musici alles over de muziek. Programmeur Peter Tra: ‘De toenmalige chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest reageerde op ons voorstel met: “Met een dj? Dat gaat niet gebeuren”. Maar we gaan geen beats draaien onder het werk van Mozart. Van de muziek blijven we af, want daar is niks mis mee. We veranderen alleen de presentatievorm.’ Gemaakt door en voor TivoliVredenburg TivoliVredenburg is het ideale podium voor Pieces of Tomorrow. Voor meer dan 1,2 miljoen totaal verschillende bezoekers per jaar is het al een vanzelfsprekende plek om naar toe te gaan. Drempels tussen genres zijn er nauwelijks. Dus op een Pieces-avond vinden ook veel popliefhebbers van rond de dertig, dankzij hun vertrouwde gids St. Paul, hun weg naar de muziek van Mahler, Bruckner en Tsjaikovski, maar ook van Kantsjeli, Pärt en Monteverdi. Het publiek zelf is ook een van de redenen van het succes. Men herkent elkaar en waardeert dat dit speciaal voor hen gemaakt wordt, en komt hierdoor ook vaak terug. ‘Pop en klassiek staan helemaal niet zo ver van elkaar af als we soms denken. Zo is het Jaws-thema bijna één-op-één gekopieerd van Stravinsky en zijn klassieke samples alomtegenwoordig in de dancemuziek. Op die manier proberen we tijdens elke Pieces-avond bruggen te slaan tussen pop en klassiek.’ vertelt St. Paul. Doorstroming reguliere klassieke concerten Stroomt het publiek van de Pieces-avonden door naar de reguliere klassieke concerten, is een veelgehoorde vraag. Het antwoord is nee, en dat is ook niet het doel. De stukken worden nog steeds op het hoogste niveau uitgevoerd, maar in een nieuwe context. En op die manier zijn ze nog steeds geweldig indrukwekkend en urgent. Programmeur Peter Tra: ‘Het Pieces-publiek is ons meest aandachtige en hongerige publiek. Zo’n duizend bezoekers laten zich – vaak voor het eerst – overdonderen door een groot orkest en laten ook merken hoe ze dat ervaren. Die interactie tussen het publiek en het orkest is prachtig.’