Ze laat zich inspireren door de glamoureuze, zwoele nachtclubstijl en femmes fatales uit de jaren 50 en toerde door de VS met de band van Lady Gaga. Deze maand staat de Utrechtse zangeres Julie Huard in de Stadsschouwburg met haar Franse chansons. ‘Op het podium voel ik me op mijn plek.’ Hoe is je liefde voor chansons ontstaan? ‘Dat begon bij mijn vader, Fernand Huard, een Fransman. Hij was ook artiest, een chansonnier, en heeft een aantal albums gemaakt. Sinds mijn geboorte werd ik omringd door Franse muziek, bijvoorbeeld van Charles Aznavour. Vanaf mijn vijfde zat ik op zangles en speelde ik in musicals. Mijn vader trad op in de mooiste theaters, zoals DeLaMar, en als zijn grootste fan ging ik altijd met hem mee. Als klein meisje nam hij me al mee het podium op. Iedere keer dat ik een liedje mee mocht zingen, vond ik dat geweldig. Ik dacht: later wil ik dit ook. En de Franse taal is prachtig, alleen voor de liefde heb je al veel mooie beschrijvingen. Nadat mijn vader vijf jaar geleden overleed, besloot ik me volledig op de muziek te focussen. Het was een verdrietige periode, maar in de muziek vond ik steun.’ Wanneer merkte je dat je succes begon te krijgen? ‘Ik deed mee aan een concours, won de Liesbeth Listprijs en al snel volgden er veel optredens. Maar toen kwam corona. Omdat stilzitten niets voor mij is en ik de connectie met mijn publiek wilde houden, ben ik een YouTube-kanaal gestart. Na een paar video’s merkte ik dat mijn muziek zich internationaal verspreidde. Zo kreeg ik een interviewaanvraag van het Amerikaanse magazine Glamour. Toen we via Zoom belden, bleek tot mijn verrassing dat zangeres Camila Cabello ook in het gesprek zat, die mij prees om mijn cover van haar nummer Don’t Go Yet. Uit dat YouTube-kanaal zijn ook veel optredens gekomen, bijvoorbeeld in Le Caveau de la Huchette, de bekendste jazzclub van Parijs.’ Julie Huard tijdens een concert in Kasteel de Wittenburg En toen begon je New Yorkse avontuur. ‘Ja, ik werd gevraagd om een plaat op te nemen in een studio in New York. Dat was al heel gaaf, maar toen stelde de producer met wie ik aan het werk was mij ook nog eens voor aan Brian Newman, de bekendste trompettist van Amerika en bandleider van Lady Gaga. Hij zei: “I know you from your YouTube,” en nodigde me uit om als gastartiest mee te gaan naar zijn optredens die week. Ik was heel blij, maar hield het professioneel, met een houding van let’s go, we gaan het fixen. Ik voelde me daar helemaal op mijn plek. Een paar maanden later vroeg Brian me om een eigen show te doen in zijn pas geopende nachtclub in New York.’ Wat kunnen we verwachten van je show Let’s go Paris? ‘Toen ik voor mijn studie een jaar in Parijs woonde, beleefde ik de meest magische nacht uit mijn leven. Via een zijstraatje van de Champs-Élysées kwam ik in een nachtclub terecht, waar midden in de zaal een groot podium stond. Er speelden bevlogen jazzmuzikanten, overal zaten goedgeklede mensen, de dansvloer stond vol, het lééfde er. Het was alsof ik in een oude film terecht was gekomen. Later wilde ik andere mensen meenemen naar die plek, maar ik kon ’m niet meer terugvinden. Dus leek het me gaaf om die setting zelf te creëren voor de Nederlandse theaters. Ik speel een combinatie van eigen nummers, bekende Franse klassiekers en oude American songbook, traditionele Amerikaanse popmuziek uit de jaren 20 tot en met 50, bijvoorbeeld van Frank Sinatra. De show is tot in de details voorbereid, ik wil alles geven, in zowel de muziek als de uitstraling op het podium, dus ik trek mijn opvallendste glitterjurk aan. Natuurlijk is het elke keer weer even spannend om het podium op te gaan, maar dat heb ik ook nodig om me te focussen. Het voelt een beetje als verliefdheid.’ Waar droom je nog van? ‘Ik wil binnenkort graag een album uitbrengen. En zodra mijn tour in Nederland voorbij is, ga ik me ook weer richten op Amerika, om daar te toeren. Ooit wil ik nog in Olympia staan in Parijs, en optreden in Las Vegas zie ik zeker ook zitten. In de VS valt nog zoveel te ontdekken, misschien dat ik er ooit wel ga wonen. Of ik blijf in Nederland om hier een nachtclubcultuur te creëren. Van mijn vader kreeg ik mee dat het allerbelangrijkste is dat ik geniet van het leven. Dat ik dat nu volop doe en zijn levensmotto kan voortzetten, maakt mij gelukkig.’ Wo 11 oktober 2023 & zo 7 januari 2024, Stadsschouwburg Utrecht ssbu.nl