Utrecht bruist van de nieuwe muziek. Het was weer een jaar vol nieuwe albums, singles en ep’s van eigen bodem. Een greep uit het vat vol lokaal talent. The Yearlings – After All The Party Years Al meer dan twee decennia grossiert The Yearlings in uitgebalanceerde, weemoedige americana met mooie samenzang. ‘Het jaar 2024 was meer dan we aankonden, maar After All The Party Years is een album waarmee we verder kunnen, met onze rug recht en minder naïef,’ aldus frontman Olaf Koeneman. De eerste single, Medicine Ball, gaat over de nacht dat Joe Biden de verkiezing en won, vier jaar geleden. Dat waren nog eens tijden… Het album verschijnt in januari. The Maureens – Everyone Smiles Verrassend: het nieuwe album van de Utrechtse band The Maureens verscheen bij een Madrileens platenlabel. De band is een van de beste bewaarde geheimen van Utrecht en staat al tien jaar redelijk onopvallend maar niet minder oorstrelend garant voor ambachtelijke west coast-pop, met fijne meerstemmige zang en rinkelende gitaren. Behalve The Beatles zijn Big Star, The Posies en Daryll-Ann enkele referenties. De ondertoon van de liedjes van The Maureens is veelal melancholisch, dus is dit album zeer geschikt voor druilerige dagen. Blaudzun – Latter days Op zijn zevende album gaat Blaudzun de samenwerking aan met Marlien Dorleijn, frontman van Moss en veelgevraagd producer. Het geluid is toegankelijker dan anders, gebleven is de gedragen, alternatieve pop met de kenmerkende stem van Johannes Sigmond. De titel van het album verwijst naar het einde der tijden. ‘Het zijn de laatste dagen van de aarde als we zo doorgaan. Hopelijk zijn het ook de laatste dagen van de mannelijke en patriarchale manier waarop wij onze samenleving organiseren,’ aldus de muzikant. Merel Vercammen – Sarasvati Op dit mooie klassieke album, vernoemd naar een hindoegodin, spelen violist Merel Vercammen en de Russische pianist Dina Ivanova sonates van Debussy en Poulenc, en meer hedendaagse klassieke werken. De veelgeprezen violist staat erom bekend dat ze graag improviseert, wat niet heel gebruikelijk is in klassieke muziek. Ze trad dan ook niet alleen op in grote concertzalen, maar ook op popfestivals als Down The Rabbit Hole en Into The Great Wide Open. Walker Diver – Golden Retriever Sinds 2004 bracht de Utrechtse rootsformatie Walker Diver vier albums uit. Geen enorme productie, maar kwalitatief is er weinig mis met het werk van de band rondom songschrijver, zanger en gitarist Stefan ’t Hoogt. Drie nieuwe soulvolle rootsnummers staan er op deze ep. De titeltrack was al te horen op het vorig jaar uitgebrachte album GeneralFuckedupnessNotwithstanding. De opbrengst is bestemd voor een ongeneeslijk zieke muziek-collega van Stefan. Een mooi gebaar. Job Roggeveen – You Made Me Grow Job Roggeveen is ook bekend als voorman van de formatie Happy Camper, waarmee hij vrolijke, jazzy popmuziek maakt. Op dit soloalbum gaat hij meer minimalistisch te werk en staat zijn ingetogen, dromerige pianospel centraal. In een paar nummers wordt hij vocaal bijgestaan door Tamara van Esch (Mevrouw Tamara) en Klarälven (Leine). Ideale muziek om te onthaasten. Kika Sprangers – Lamias Jazzsaxofonist Kika Sprangers schreef dit album voor het Jong Metropole Orkest waarmee ze samenwerkte. In een grote bezetting komt haar avontuurlijke jazz goed uit de verf. Het titelnummer is vernoemd naar een oude visser die Kika ontmoette tijdens een tournee door Griekenland. Die brandde een kaarsje voor haar op het podium en overlaadde de band met cadeaus. Communiceren met de visser lukte Kika niet, maar de muzikale verbondenheid was magisch voor haar. 45Acid Babies – Love Me 10der Deze multidisciplinaire vierkoppige formatie staat bekend om de grensverleggende mix van pop, graphic, synthesizers en garage. Voeg daarbij bizarre stage visuals, mode en rekwisieten, en een ongewone livesensatie is gegarandeerd. De nieuwe single van 45Acid Babies, Love Me 10der, getuigt wederom van een prettig soort branie. ‘Rellende, ongein makende kleuters die wel degelijk verstand hebben van muziek,’ zo omschrijft de band zichzelf. Daar hebben we niks aan toe te voegen.