Hoe komen kunstenaars in de juiste flow om iets fantastisch te fabriceren? Is het bepaalde muziek? Een speciale werkplek? Of is het pure mazzel als alles gaat stromen? Deze maand: beeldend kunstenaar Bobbi Essers, winnaar van de Koninklijke schilderprijs. ‘In de perfecte wereld kom ik mijn studio binnen, is mijn doek al gespannen en staat de schets al op het canvas. Maar goed, de werkelijkheid is anders. Mijn werk begint altijd met de foto’s die ik maak. Want zonder foto’s geen schilderij. Mijn vrienden en ik leggen altijd ons dagelijkse leven vast. Dat is iets van onze generatie, denk ik. Als ik op zoek ben naar nieuwe ideeën, scroll ik door mijn telefoon tot ik foto’s zie met een bepaald soort licht, vaak hard flitslicht. Foto’s waarin bepaalde vormen zitten. En er moet altijd huid te zien zijn. Met die beelden of delen daarvan maak ik een collage. En als die collage goed lukt, word ik blij. Excited. En krijg ik écht zin om daar een schilderij van te maken. Ik bedenk hoe groot ik dat schilderij wil maken en bestel aluminium latten. Als die binnenkomen, ga ik het canvas spannen. Dat is nogal een klus die veel kracht kost. Best vermoeiend. Soms staan de blaren op mijn vingers. Daarna teken ik de schets van de collage op het doek en dan kan het schilderen beginnen. Soms een paar uurtjes, en als het lekker gaat tot diep in de nacht. Dan heb ik een soort van geluksgevoel. Maar daar sta ik niet echt bij stil. Dit is gewoon mijn werk. Als ik schilder, luister ik naar podcasts als Reality Check of Geuze & Gorgels. Of kijk via mijn laptop naar the Real Housewives of Beverly Hills of die over de Real Housewives of Amsterdam. Ik heb wel iets met reality, het is soms heel grappig. En vaak bizar, omdat ik helemaal niet in dat soort werelden leef. Die podcasts en series houden mij bij de les en maken dat ik me in mijn studio niet zo afgesloten voel van de wereld. Ik vind het fijn om geluid op de achtergrond te hebben, maar aan muziek raak ik zo gewend dat ik het eigenlijk niet meer hoor. Dus dan kun je net zo goed geen muziek opzetten. Bij die podcasts en series blijf ik wel luisteren. Omdat het lekker veel tekst is. En alles wordt altijd van alle kanten besproken en bekeken, waardoor je niet veel mist als je niet de hele tijd oplet. Heel handig.’ Twee nieuwe schilderijen van Bobbi Essers zijn vanaf 10 februari 2024 te zien op de tentoonstelling Op Scherp in het Centraal Museum, centraalmuseum.nl