Hoe ziet de stad eruit in tijden van corona? Fotograaf Annelien Nijland legt het dagelijkse anderhalve meter-leven vast. Deel 10: De mondkapjesmaakster. foto: Annelien NijlandOké, voor een gediplomeerd coupeuse is het wel een beetje boring, dat mondkapjes maken. Lapjes knippen, plooien strijken, afhechten, band doorstikken, lintjes aanzetten – zo moet een garnalenpeller zich ongeveer voelen, denkt Anne Willemijn. Maar door vrolijke stoffen te gebruiken en muziek op te zetten in haar atelier in Ondiep, maakt ze het leuk voor zichzelf. En na afloop zijn er de fijne reacties: de doos chocola van een fysiotherapeut, het blije berichtje van een verpleeghuis, de opluchting van iemand die met een mondkapje nu weer naar buiten durft. foto: Annelien Nijland Dit kan ik, dacht ze toen ze haar eerste bestelling aan een zorginstelling had geleverd. Het geeft een goed gevoel om bij te dragen, iets te doen voor mensen bij wie de nood hoog is. En nu ze in thuisisolatie zit, heeft ze ook de tijd. Dat wil zeggen: die hád ze. Maar toen was er de persconferentie van Rutte, over de verplichte mondkapjes in het ov. Meteen stroomde Anne Willemijns telefoon vol met privé-aanvragen vanuit de hele stad. Daar lag ze wel even van wakker: hoe ging ze dat ooit voor elkaar krijgen? Want het waren niet zomaar bestellingen, maar opeens werd de lat esthetisch gezien ook een stuk hoger gelegd. Of ze ook mondkapjes kon leveren met een botanische print? Met Minnie Mouse erop? In boerenbont? En konden die lintjes ook wat langer? foto: Annelien Nijland Inmiddels heeft Anne Willemijn een wachtlijst. Ze maakt haar uitwasbare mondkapjes tegen kostprijs, voor familie, vrienden en mensen met weinig geld of een goed verhaal. Zo blijft de hoeveelheid werk toch een beetje te behappen. Ze maakt er nu één voor zichzelf – ook zij wil tenslotte de kans op verspreiding van het virus verkleinen. Die van haar wordt van witte stof met kleurige polkadots. En om toch íéts te verspreiden borduurt ze daarop een betekenisvolle boodschap. ‘Heb lief,’ komt erop te staan. Gepubliceerd op 12 mei 2020