Musea & exposities
Beeldende kunst

Beeldende kunst: Kunst kijken vanaf de Dom

Vier kunstwerken die pas goed tot hun recht komen als je ze van grote hoogte bekijkt. Op straten en daken in de stad bracht Krijn de Koning een lijnenspel aan waarvan de puzzelstukjes in elkaar vallen als je op de Domtoren staat. Het project is een ode aan 900 jaar Utrecht en een uitnodiging om de Dom tijdens de restauratie te bezoeken.

Tekst: Rosa Lee Szarzynski | fotografie: John Kramer


Hoogvlieger

Beeldend kunstenaar Krijn de Koning staat bekend om zijn vaak tijdelijke installaties in het binnen- en buitenland: objecten met vloeren, muren en doorgangen, die eens smetteloos wit, en dan weer felgekleurd zijn. Zijn werk houdt het midden tussen sculptuur en architectuur en heeft altijd een relatie met z’n omgeving. Toen de Gemeente Utrecht hem vroeg om een kunstwerk te maken voor de stad, waren er twee voorwaarden: het moest goed zichtbaar zijn vanaf de Domtoren maar ook op maaiveldniveau. De kunstenaar is gewend om grote en plaatsgebonden werken te maken, maar deze specifieke context is wel nieuw voor hem. Dat maakte het ook spannend, vertelt hij. ‘Ik heb het net als mijn andere projecten benaderd en ben meteen de Dom opgegaan om te zien wat ik allemaal zou kunnen doen. Toen ik daar stond, raakte ik al snel geïnspireerd door wat ik zag. Vanuit dat bird’s eye-perspectief ging ik anders naar de stad kijken.’

Wat zag je?

‘Vooral de architectuur sprak mij aan. Ik zag verbanden, structuren en de geschiedenis terug in de wegen. Het interessante aan Utrecht is dat de stad heel gelaagd is, hij bestaat uit verticale lijnen. Ook het idee van diepte vond ik interessant. Ik keek bijvoorbeeld naar de werfkelders, de verdiepingen die zich onder de stad bevinden. Of ik zag een wit vlak tegen de gevel van Vredenburg en dacht: is het niet leuk als ik daarin een tekening aanbreng waarbij het lijkt alsof je een tunnel inkijkt? En wat nou als ik een simpele tekening van de Domtoren maak op de grond die je vanaf dit hoge punt kunt ervaren in 3D?’

Krijn doorbreekt met zijn werk vaak de gebruikelijke manier van kijken en kan een ruimte of een object zo benadrukken of in een ander daglicht zetten. In het Domtoren-project speelt hij met vormen, hoogte en diepte. Loop je door de stad, dan zie je in de Zadelstraat, op Janskerkhof, in Park Lepelenburg en op het dak van parkeergarage Springhaver een lijnenspel dat onlogisch lijkt. Maar op de Domtoren vallen de lijnen op hun plek en zie je figuren die weer naar de Domtoren verwijzen.

Welke figuren kunnen we zien vanaf de Dom?

‘Op het dak van de parkeergarage van Springhaver zitten grote lichtgrijze vlakken in het asfalt. Die heb ik gebruikt voor een tekening waarbij het lijkt alsof je naar drie binnenplaatsen kijkt, wat een surreëel beeld geeft. Het werk op het Janskerkhof ziet eruit als een woud van driedimensionale pilaren. En in de Zadelstraat heb ik met een paar lijnen een abstracte versie van de Dom getekend, met een poort, ramen, een achthoek en de toren. Het grappige is dat iedereen in Nederland het beeld daardoor herkent.’

In Park Lepelenburg heb je het niet alleen bij getekende lijnen gelaten. Wat wilde je daar bereiken?

‘Omdat ik vanwege het 900-jarig bestaan van Utrecht nog iets extra’s en uitzonderlijks wilde toevoegen, heb ik in Park Lepelenburg gekozen voor een 3D-tekening die bestaat uit horizontale en verticale metalen balken, zowel wit als met kleur. Kijk je vanaf de Domtoren naar de tekening in het park, dan zie je een soort torentje met een dak en een enorme boom die op een blokje lijkt te staan. Sta je in het park in het werk zelf, dan zie je lange abstracte lijnen die over het veld lopen en aansluiten op het gekleurde beeld, waar je doorheen kunt lopen. Het is dus een werk dat je vanuit verschillende perspectieven kunt ervaren.

Het fijne aan mijn werk is vooral dat het een spiegel voor mezelf is: het gaat over wie ik ben, wat ik mooi vind en de dingen ik mezelf afvraag. Dat mogen doen, is een rijkdom. En ik heb ongelofelijk veel plezier in het kijken naar nieuwe dingen en pogen om de wereld die ik zie te begrijpen. Ik hoop op diezelfde manier ook mensen te verwonderen en te raken als ze straks bovenop de toren staan, en ze een positieve ervaring te geven.’


De kunstwerken van Krijn de Koning zijn vanaf 15 juli te zien. Ze blijven zichtbaar tot eind 2024, of tenminste zolang de restauratie van de Domtoren duurt.

krijndekoning.nl

Voor een bezoek aan de Domtoren, via de trap of de lift, ga naar

domtoren.nl

Locatie

utrecht marketing

De Dom pakt uit! Vier mee en plan je bezoek naar hét icoon van Utrecht

Bekijk locatie
Elke week weten wat er speelt?

Meld je aan voor de Uitmail, Kidsmail of Festivalmail.

Aanmelden voor de nieuwsbrief